Muisti ja muistisairaudet

Muistin huolto

Muistin huolto eli aivoterveys on kaikkien ja kaikenikäisten asia. Muisti on pääoma, jota kannattaa vaalia. Muistissa asuu kaikki oppimamme asiat ja elämämme aikana kokemamme kokemukset, jotka muokkaavat meistä sen ihmisen, joka tänä päivänä olemme. Tämä lieneekin jo riittävä peruste muistin huoltamiselle.

Miten voisin suojella muistiani?

Muisti on monimutkainen järjestelmä, joka toimiakseen tarvitsee sopivasti haastetta ja riittävästi lepoa. Muisti hyötyy selkeästi terveistä elämäntavoista. Helpoin tapa suojella muistia on siis käyttää aivojaan monipuolisesti niin työssä kuin itselle mielekkäissä harrastuksissakin. Samalla on tärkeää huolehtia, että muisti saa myös levätä rennon ja mielekkään puuhastelun parissa. Unen tarve on ihmisellä yksilöllinen, mutta olisi tärkeää huolehtia riittävästä unen saannista. Väsyneenä muistaminen hankaloituu.

Terveellinen monipuolinen ravinto on aivoille hyväksi. Sydänterveys on aivoterveyttä eli ravinnon suhteen toimivat pitkälti samat periaatteet. Kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljaa on syytä suosia. Kala on aivoille hyväksi. Nyrkkisääntönä voisi ajatella, että kaikkea kohtuudella ja monipuolisesti. Silloin ollaan oikealla tiellä. 

Muistia on tärkeä suojata myös aivoihin kohdistuvilta uhkilta. Näitä aiheuttavat päihteet, tupakka sekä päähän kohdistuvat iskut. Tupakoinnin lopettamiseen rohkaisemme ja alkoholiakin on syytä käyttää kohtuudella jos ollenkaan. Turvavyö autossa kiinni ja kypärä päähän pyöräillessä. Ehkäistävissä olevat iskut päähän ovat turhia!

 

Miten harjoitan muistiani?

Muistia voi harjoittaa monella tavalla ja huoletta. Muisti ei täyty, vaikkakaan yhtä aikaa työstettäviä asioita ei saa olla liian montaa. 

Hyviä harjoitteita muistille voivat olla 

  • sudokut tai ristisanat
  • lukeminen (kirjan ei tarvitse olla tietokirja, yhtälailla romaanit ruokkivat mielikuvitustamme ja lukemiseen keskittyminen teettää aivoillamme töitä)
  • liikunta (vaikkapa kävely, sauvakävely, juoksu, kuntosali, lentopallo, suunnistus, uinti, vesijuoksu tai mikä vain liikuntalaji, josta saat iloa ja onnistumisen kokemuksia - uuden liikuntamuodon aloittaminen pitää aina aloittaa oman kunnon mukaan)
  • kielten lukeminen
  • soittimen soittaminen
  • kuorossa laulaminen
  • marjastus tai sienestys
  • tietokilpailut
  • seurapelit 
  • tuttujen asioiden tekeminen uudella tavalla

Tärkeää on, että muistin harjoittaminen on sinulle mielekästä ja mukavaa. Jos ristisanatehtävät eivät tunnu mielekkäiltä, tuskin niistä muistikaan nauttii. Onneksi vaihtoehtoja löytyy!

 

Hyvällä mielellä!

Positiivisuudesta ei koskaan elämässä ole haittaa. Kukaan tuskin voi välttyä kokonaan stressiltä ja surullisilta elämänkokemuksilta, mutta myönteinen elämänasenne auttaa näidenkin kohtaamisessa. Stressi, suru ja ahdistus syövät helposti muistin kapasiteettiä. Jos on koko ajan huolissaan, on vaikea keskittyä uuteen tai muistaa edes arkipäiväisiä asioita. Pyritään eroon ainakin turhasta huolehtimisesta ja nautitaan elämästä tässä ja nyt! Siitä muistikin tykkää. 

 

Lisää tietoa muistin huoltamisesta löydät mm Muistiliiton nettisivuilta